lørdag 23. april 2011

Hudpleie til sensitiv hud

Jeg fikk en liten forespørsel om jeg kunne skrive et innlegg om hvordan man tar vare på sensitiv hud. Jeg har utrolig sensitiv hud, og jeg vet hvor vanskelig det er å finne produkter som passer. Spesielt med tanke på hvor dyre de fleste er. De burde vært flinkere å gi ut prøver på parfymeri her i Norge, så vi kan prøve før vi kjøper, men jeg kan bare tenke meg at de bruker opp prøvene selv! Det hadde ihvertfall jeg gjort.

Har jeg sensitiv hud? Det er sikkert ikke lett å vite om man har sensitiv hud eller ikke. Det er enklest å oppdage når du påfører fuktighetskrem, foundation eller andre produkter som skal trekke inn i huden. Hvis du merker stikking, prikking, sviing, rødhet, kløe e.l. direkte etter påføring av et produkt har du sannsynligvis sensitiv hud. Jeg har så sensitiv hud at jeg bruker noe som er dårlig for huden klør jeg av svetten min i lang tid framover. For et mareritt!

Noen pekere er alltid greie å følge. Hold deg unna sterkt parfymerte produkter, og produkter med sterke tilsetningsstoffer. Parfyme, parabener og alkohol er alltid smart å holde seg unna, sensitiv hud eller ikke. Slike produkter kan gi irritasjoner i huden, som lett kan forveksles med uren hud. Det gjorde jeg i mange år, og brukte sterke produkter for å bli kvitt urenhetene. Da jeg til slutt byttet til veldig sensitive produkter forsvant “urenhetene” relativt fort.

Hold deg unna tilsettninger: Flere serier er tettpakket med tilsetningsstoffer, og da er det bare å styre unna hele seriene. Disse vil lage helvete på sensitiv hud og noen av de er: Clinique, ProActiv, Clearasil, Cliniderm og Beauté Pacifique. Mange som tror de har uren hud er sikkert fristet til å prøve ProActiv, og selv om de funker på uren hun er produktene så ekstremt sterke at de vil leke djevelen på sensitiv hud. Til andre som har sensitiv hud anbefaler jeg ALLTID La Roche-Posay som selges på nesten alle norske apotek.

Rensing

Sminefjerner: Det er selvfølgelig viktig å holde sensitiv hud ren og fri for sminke. Mange renseprodukter for sensitiv hud er ikke så veldig gode når det kommer til å fjerne sminke, så jeg foretrekker å bruke en sminkefjerner først. Det er ikke så veldig viktig hvilken du bruker, du skal tross alt vaske den rett av, men det er greit å holde seg unna en med masse alkohol. Når jeg bruker foundation bruker jeg alltid sminkefjerneren fra Shu Uemura.

Rens: Et tips når det kommer til å velge riktig renseprodukt er å bruke en kremete rens. Et ugjennomsiktig renseprodukt sies å være mildere på huden enn et gjennomsiktig produkt. Jeg bruker Purifying Cream Clenser fra La Prairie. Den er en veldig tykk krem som renser fantastisk. Den er desverre veldig dyr, og jeg vil egentlig ikke anbefale så dyre produkter. De fleste har ikke lyst til å bruke nesten 600kr på et renseprodukt, men for de som lurer er det altså den jeg bruker. Min billige favoritt er La Roche-Posay Physiological Cleansing Milk. Denne er laget for sensitiv hud, og koster ca. 130kr på de fleste norske apotek.

Toner?: Det har blitt en slags urban legend at du MÅ bruke toner. Sannheten er at toner inneholder shitloads med alkohol og tørker ut huden. Jeg anbefaler kun toner til de med uren hud, og har unngått det hele livet. Hvis du har tørr hud kan du heller prøve et mineralvann på spray når man ville brukt toner. Både La Roche-Posay og La Mer har mineralvann på sprayflaske. Noe som også er deilig å bruke på varme sommerdager eller når huden føles stram.

la_roche_posay_physiological_cleansing_milk_200_ml-_6.76_fl.ozLa-Prairie-Purifying-Cream-Cleanser-200ml-6-7oz

Fukt

En sunn hud er en fuktig hud. Jeg kan ikke leve uten en god fuktighetskrem, og jeg er 100% overbevist om at det er det viktigste steget i hudpleierutinen min. Mange bytter i hytt og pine, men jeg vil helst bruke den samme resten av livet. Mitt beste tips er å bruke en fuktighetskrem som bare skal gi fukt. Bare unngå produkter som skal stramme, forbedre, forynge, bla bla bla. Jo mer den skal gjøre, jo flere tilsetningsstoffer.

Egentlig gjelder det bare å finne den rette. Hvis du har tørr hud er det best å kjøpe en krem, men hvis du har oljete hud han en gel være fin. Her gjelder samme reglene som med rens, et ugjennomsiktig produkt vil gi mer fukt enn et gjennomsiktig.

Mitt absolutt aller beste tips for sensitiv hud er La Roche-Posay Hydraphase Intense fuktighetskrem. Den kommer i to versjoner, én for normal hud og én for tørr hud. Da jeg først prøvde denne for noen år siden var livet mitt forandret for det bedre. Når det kommer til irritasjoner er dette den beste fuktighetskremen jeg noen sinne har brukt. Den koster ca. 200kr og varer i 6 måneder. Lett verdt hvert eneste øre! Hadde det ikke vært for at jeg akkurat kjøpte Creme de la Mer, den hellige gral jeg har ønsket meg så lenge, hadde jeg fortsatt brukt denne. Hvis jeg må slutte med, eller ikke har råd til Creme de la Mer, er det ingen tvil om at det er denne jeg kommer til å kjøpe igjen.

Creme de la Mer er jeg ekstremt fornøyd med. Huden min har aldri vært så klar, og jeg har ikke fått noen irritasjoner etter å ha brukt den i ca. en uke. For alle som er villige til å bruke så mye penger på en fuktighetskrem vil jeg selvfølgelig anbefale denne, men de fleste syns vel det er galskap å bruke over 1000kr på en liten krukke.

                creme-de-la-mer1

Mitt aller beste tips

Mitt aller beste tips er å gå ned på ditt nærmeste apotek og be om hjelp. Det var sånn jeg først prøvde LRP og er evig takknemlig til damen som ga med tester på denne. LRP er det reneste hudpleiemerket som finnes (i hvertfall i Norge) og hvis du skal kjøpe en hel serie anbefaler jeg LRP med hele mitt hjerte. Bare fortell apotekeren hvilken hudtype du har, hva dine problemer er og hva slags produkt du er på jakt etter. De er trent til å hjelpe deg.

Av uante grunner er det mange som ikke vil kjøpe hudpleie på apoteket. Hvis du kjøper medisiner til kroppen på apoteket, hvorfor ikke kjøpe medisin til sensitiv hud? Jeg antar det er fordi apoteket er usexy og lite eksklusivt, og fordi de flest merkene der ikke har shiny reklamer. Er det ingen som tenker at noen produkter ikke trenger å betale for reklame fordi de faktisk er dødsbra? Jeg liker å tenke på LRP som hudpleiens MAC. Overraskende billig, kjedelig design med et fantastisk bra produkt! Hvis noen lurer bruker jeg både bodylotion og solkrem fra LRP.

Jeg håper dette innlegg har vært til hjelp for noen. Så lenge du passer på huden din kan du gjøre resten som vanlig. Det er viktig å bruke en god skrubb, og ikke bruk foundation mer enn nødvendig. Hvis det er noe mer noen lurer på, eller om noen har ønskeinnlegg er det bare å gi et pip! Min hudpleierutine er som følger:

La-Prairie-Purifying-Cream-Cleanser-200ml-6-7ozcreme-de-la-mer1md-formulations-face-and-body-scrubP721_medium   LP14479_medium

14 kommentarer:

  1. LRP er ikke det reneste hudproduktene, leste i Foreldre og Barn tror jeg, og der har de funnet flere "fy - stoffer" i LRP.

    SvarSlett
  2. de kommer til å finne noe dritt i absolutt alt, LRP er fortsatt bedre enn ca. alt annet på markedet. så lenge apoteket anbefaler det, jeg ikke merker noe annet enn fantastiske resultat og det kommer fram flere plasser kommer jeg til å bruke det og anbefale det selv.

    SvarSlett
  3. Jeg er sikker på at LRP har noe for seg, men jeg ville _IKKE_ ha stolt på kompetansen til de som jobber på apoteket. De har greie på reseptbelagte ting, men hudpleie og slikt blir de lært opp i av de som selger produktene. Bor selv med en farmasøyt, som har NULL snøring på hudpleie :)

    SvarSlett
  4. Jeg har aldri sagt at noen skal stole blindt på noen som jobber noen plass. Men de kan henvise til hvilke produkter som passer for sensitiv hud, hvilke som passer for uren osv. De fleste som jobber på parfymeri er heller ikke hudpleiere, og får heller ikke sinnsykt mye mer opplæring enn informasjonen de får fra produsentene.

    SvarSlett
  5. Dette var jo et virkelig informativt innlegg! Er veldig takknemlig for at du tok deg tid =)

    Har tenkt endel på å prøve fuktkrem fra La Mer, men som sagt så er det jo en relativt dyr investering. Kanskje man kan bruke litt av feriepengene på noe så fornuftig =)

    Èn ting er sikkert, jeg drar rett på nærmeste apotek og kjøper LRP produkter på tirsdag, for til den prisen kan man iallefall forsøke.

    Igjen, tusen takk!

    Ha en strålende påske videre=)

    SvarSlett
  6. Hei!
    Har du prøvd rensevannet fra LRP? Lurer litt på om jeg skal kjøpe det. Er jo kjekt til late dager når man ikke orker å styre med annet enn tannpuss på kvelden.. :)

    SvarSlett
  7. Veldig hjelpsomt innlegg! He leida lenge itte gode innlegg om hudrens o.l :)

    SvarSlett
  8. Eg bruker sjølv produkta til LRP, og mor mi er apotekteknikar (som forøvrig er noko HEILT anna enn ein farmasøyt, Irene) som har god kompetanse innan produkta dei sel. Dei får sikkert betre oppfølging frå produsentane enn det dei på parfymeri og liknande gjer, og veit garantert meir enn dei som f.eks arbeider på Vita og liknande.

    SvarSlett
  9. Hei, jeg har en la Mer-krem som jeg må varme i hendene før jeg tar den på. Jeg har ekstremt tørr hud, men også kviser! Irriterende. Jeg er veldig fornøyd med kremen, men føler at den varmingen gjør at en del går til spille. Hva tenker du om det? Har du prøvd weledas mandel olje? Den har vært god i veldig tørre perioder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel hvis du ikke varmer den funker den ikke, så det er egentlig ikke et valg. å sløse litt er lett verdt det. har ikke prøvd den oljen, men har en olivenolje som er så ren som de kommer og den er veldig fin å ha når det er ekstremt kaldt ute

      Slett
  10. Veldig bra skrevet! Jeg sliter selv med ekstrem sensitiv hud og sverger til LRP. Har brukt Hydreane Riche for tørr og sensitiv hud nå i over 2 år. Prøvde meg på Boots sin nye serie for sensitiv hud, men må si at jeg ikke var i nærheten så fornøyd med den som med LRP. Som noen skriver, så vil nok LRP inneholde farlige stoffer, men hva gjør ikke i dag? LRP er nok et av de renere produktene man kan få sett ut i fra prisnivå og tilgjengelighet. Serien er faktisk anbefalt av en del hudleger. Når det gjelder rensing av hud kan jeg anbefale Avène Extremely gentle cleanser i tillegg til LRP sin. Bare ett tips fra ei som har slitt med sensitiv hud i flere år!!

    SvarSlett
  11. Jeg vil også legge til Avené som et mulig alternativ: Hele denne serien er påberegnet mennesker med sensitiv til hypoalergisk hud. Det selges på Boots, og selv om hvert produkt ikke er direkte billig, er det langt fra dyrt. I tillegg er de dryge, som betyr at du ikke trenger å sette av penger hver andre måned for å fylle opp baderomsskapet ditt på nytt. Jeg startet å se resultater med en gang når jeg byttet over til denne serien En annen ting som kan være lurt er å holde seg til sminkeserien til Clinique. De har et stort utvalg i farger og produkter (foundation, pudder, maskara, øyenskygger, ect..), og det er den eneste serien jeg selv i det minste ikke ser ut til å reagere på. Det er et sant helvete å finne ut at du har sensitiv hud, men med en gang en finner ut hva en kan bruke, og så holder seg til det, blir hele situasjonen mye lettere.

    SvarSlett
  12. nyttige tips og fine produkter først skal jeg prøve så skal jeg kommentere. goo.gl/vLrqwH

    SvarSlett
  13. Hei:) Supert innlegg=) Jeg bruker jevnlig fuktighets krem fra Korres( den nye serien) kjempe bra for sensetiv hud. Om du vil handle på nett, og spare penger så anbefaler jeg å teste den for tørr hud. Den lukter og godt, og koster kun 250 kr. Den franske merket Caudalie har fantastisk rensemelk, tonic og rense vann til kun 200 lappen, på lookfantastic.com. de koster veldig lite å forhold til kvaliteten. så det er vinn, vinn for meg. jeg slet veldig med å finne produkter tilpasset min super sensetive hud. og disse er bare så bra:) og HELT enig med anonym. Avene har en døds bra rens for senstiv hud. aldri prøvd en så god rens fra apoteket før. og STYR unna clinque. forstår forsatt ikke hvorfor apoteket selger disse lengre, spesielt sensetiv serien. den er ikke bra for sensetiv hud. jeg fikk allergisk reaksjon på den.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...