fredag 19. august 2011

Barbie Collector!

Noen fikk kanskje med seg denne fine esken i det forrige innlegget, og at det betyr at jeg helt seriøst har kjøpt en Barbie. I en alder av 23 år. Den var ikke billig heller. Jeg elsket å leke med Barbie da jeg var liten, og hadde en hel søppelsekk med dukker, klær og annet tilbehør. Selv om nesten alle (ikke mine to Geri Halliwell dukker da, jeg er Spice Girls fan for life!) gikk i søpla, har jeg savnet litt å bare ha de og se på de av og til. Jeg har lenge hatt lyst å starte en samling med Barbies, men de spesielle dukkene er rimelig vanskelige å få fatt på i Norge. Toys r Us har et par, men ellers er det bare eBay som kan hjelpe.

Når det kommer til samling er det IKKE snakk om de vanlige dukkene du hadde når du var liten, disse dukkene er mye mer detaljerte, og det merkes også på prisen. Samling er big business, og det har i mange år blitt produsert mange utrolig fine dukker. De kommer i fire forskjellige nivå, eller labels, som går fra pink, black, gold og platinum. Pink Label er de enkleste og billigste dukkene, og jeg tror alle som kan kjøpes i Norge er pink. Disse kalles starter dolls. Men jeg startet rett på Gold Label på onsdag, da jeg fant Roger Sterling Mad Men dukken på Harrods. Gull betyr at det blir produsert maks 10.000 dukker på verdensbasis, og for de som lurer blir det produsert maks 2500 når det er Platinum Label. Akkurat nå står det litt annen info på nettsidene, men min er merket at det er laget 10.000 i hvert fall.

Noen få dukker blir laget med kropper fra Silkstone, som lager enda mer detaljerte kropper enn Mattel. Når de ikke skal lage dukker som skal ligne på noen levende (f. eks. Grace Kelly) så bruker de alltid (som jeg kan se i hvertfall) ansiktet Barbie hadde når hun først kom, som er myyye kulere enn de moderne!

IMG_0114

IMG_0115

IMG_0117

Se på han da! I den lille esken sin! Dere ser hvor godt han er beskyttet, og jeg kan meddele at han også har sokker på seg, og det går an å legge ting i lommene hans. Det følger også stativ med, så jeg slipper å kjøpe. Do you love it? Jeg gleder meg til å få flere! Tror Mad Men’s Joan Holloway må bli neste i samlingen! Sjekk det her hvis du vil finne ut mer og kanskje til og med samle?

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...