mandag 29. august 2011

Rene børster 101

I går var jo søndag (satser på at dere kan ukedagene), og søndag er jo vaskedag! Jeg vasker (nesten) alltid børstene mine hver søndag, og siden det har vært så stort fokus på hygiene på skolen den første uken tenkte jeg at vi kunne snakke litt om akkurat det. Det er viktig å holde alt som kommer i kontakt med hud, og da bakterier, reint. Det er sinnsykt mye bakterier i ansiktet, øynene og selvfølgelig på hendene dine. Uansett hvor mye du vasker deg.

For de aller fleste er det kun nødvendig å vaske børstene med visse mellomrom. Da holder børstene lenger, og du slipper å ødelegge produktene dine med bakterier, og ikke minst du slipper utslett (eller værre!) i ansiktet. Men hvis du skal bruke børstene dine på andre personer, er det viktig å desinfisere børster og svamper med børsterens, heptan eller en annen væske med høy alkoholprosent. Men helst ikke vodka.

Men de fleste av dere sminker bare dere selv, så vi skal fokusere på vanlig vasking av børster og svamper. Jeg syns den greieste måten er å vaske med lunkent vann og babysjampoo. Når en sjampoo er beregnet for babyer, vet du at det ikke inneholder sterke stoffer, og da vil passe godt på hårene i børsten. Det er viktig å alltid holde børsten nogenlunde med busten nedover når de har med vann, fordi hvis du får vann inni skaftet vil limen løsne og børstene dette fra hverandre. For å gjøre det lettest mulig heller jeg litt sjampoo i en kopp eller et fat, så jeg bare kan dyppe busten rett oppi før jeg jobber sjampooen inn hårene i håndflaten. '

Hvis du vil kan du også bruke balsam en gang i blandt, til og med hårkur. Husk at de fleste kvalitetskoster er laget av naturhår og kan behandles som ditt eget hår! Litt balsam av og til gjør faktisk de større børstene rimelig deilige.

Etter at du har vasket ut alt av produkt tørker du børstene lett (ikke mot hårene) og legger de til tørk. Aldri sett børstene til tørk i et glass! Da vil limet løsne, som nevnt tidligere. Det aller beste er å la de ligge med busten utenfor en kant, så de kan holde formen sin best mulig mens de tørker. Hvis børstene bare ruller og tuller, så legg et håndkle under så holder de seg på plass! Små koster tørker på maks et par timer!

Når det kommer til foundation og gjerne leppeprodukter vil sjampoo somregel ikke være nok for å få vasket bort alt, og da er Zalo tingen! Zalo skal som kjent løse opp fett, og fjerner feite produkter lett som en plett! Når du vasker en svamp er det viktig å sørge for at du får ut all såpe.

IMG_0179

Så lett er det faktisk! Jeg syns søndag kveld er den beste tiden å gjøre det, for de aller fleste av oss trenger ikke sminke søndag kveld, og da får de god tid til å tørke over natten. Det føles kanskje som et tiltak, men du anger hvis du plutselig sitter med en ekkel øyeinfeksjon! Det blir fort rutine og før du vet ordet av det går det rimelig kvikt. De sier jo faktisk at cleanliness is next to godliness.

3 kommentarer:

  1. jeg vasker også alle børstene mine hver søndag! Har aldri prøvd med zalo.. Bruker som regel shampo eller babysåpe.

    SvarSlett
  2. Angående å løse opp fett/produktrester vil jeg anbefale olje, f.eks MAC Cleanse Off Oil- fett løser opp fett, og det er mer skånsomt enn Zalo!

    (dette minnet meg på at jeg har et draft-innlegg om kostevask liggende jeg ikke har publisert, takk;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...