søndag 18. desember 2011

Ang. norges crappy skjønnhetsblogger

Jeg har lyst at dere skal tenke litt denne søndagskvelden når dere leser gjennom skjønnhetsbloggene dere følger. Eller de dere bare sniker innom som en guilty pleasure. Jeg vil at dere skal være litt selektive når dere leser.

Jeg har lusket mye rundt på norske skjønnhetsblogger, og for å være ærlig så er det JÆVLIG mye DÅÅÅÅÅRLIG der ute. Det er så mange som kaller seg make-up artister, selv om de ikke har tatt så mye som et lite kurs, og folk sluker det rått! Jeg har bare studert i noen måneder, og jeg kan likevel se hvor utrolig dårlig arbeid det er der ute. Det er også mange som har litt utdannelse i faget, og likevel er så dårlige at det ikke burde vært lov. Hvis jeg hadde komt på skolen og gjort så dårlig arbeid hadde lærerne mine begynt å grine.

Kobler dere ikke to og to når noen sier de vil jobbe som make-up artist, men aldri har noen oppdrag? De sier kanskje at det ikke finnes jobber, men det er ikke sant! Hvis du er flink og har pågangsmot er det jobb i massevis!

Men likevel klarer ikke noen å se forskjell. Folk syns dette er så utrolig fint og fantastisk, selv om sminken er så dårlig og ukledelig at det ikke burde vært lovlig. Noen ganger tror jeg dere bare ser masse fine farger og blir helt blinde. Ser dere ikke den stygge blendingen, skreive kanter, mellomrom i øyenbrynene eller hakkete lipliner? Det er også mange som skriver om sponsete produkter, og hvis du leser litt nøye er det ofte åpenbart at de skriver ekstra fint om et produkt i frykt om at de ikke skal få mer gratis hvis de skriver sannheten. Hva skjedde med å være ærlig overfor leserne? Jeg ville ALDRI skrevet løgn, min plikt er å fortelle sannheten til dere!

Jeg ser så mye sminke som er så ekstremt ukledelig at det ikke vil kle noen som helst. Og når dere ser guides for f.eks. catliner eller smoky eye må dere ikke bare ta det for god fisk at dette blir kjempefint på dere, for det er faktisk ingen som har likt ansikt.

Jeg vil bare at dere skal være selektive, og tenke litt selv. Jeg vil ikke at dere skal sluke alt jeg skriver heller, for det er MIN blogg og jeg skriver mine personlige meninger. Syns dere virkelig alt blir fint bare den personen som har utført sminken kaller seg make-up artist? Jeg ser folk der ute som ikke har noen som helst utdannelse, som er ekstremt mye flinkere enn folk som sminker ugly as fuck og gir yrket mitt et dårlig rykte.

Det gjør meg trist og frustrert at det dårlige som er der ute og reklamerer for segselv kan få folk til å tro at alle make-up artister er så dårlige.

Jeg ønsker egentlig jeg kunne linke til mine skrekkeksempel, men da er jeg superbitch som henger ut andre på internett, og det vil jeg ikke være. Så kan dere ikke se lenger enn de fine fargene neste gang?

6 kommentarer:

  1. Dette ble for mye selvrunking for min del. Jeg ser hvor du vil hen, men måten du fremviser det på blir bare feil. " Hadde jeg kommet til læreren min med dette!" "Jeg får flere jobber enn de største bloggerne!". Dette er hva jeg sitter igjen med etter å ha lest posten din.

    And besides, folk må få lov å like hva dem vil, de aller fleste har ikke noe mer erfaring i sminke enn at de bruker det hver dag, derfor kan også det du oppetter som "crappy" faktisk være noe de synes er fint, fordi det er bedre enn hva dem selv får til.

    Virker igrunn som du bare prøver å rakke ned på andre, selv uten å nevne navn, for å subjektivt vise frem din egen blogg.

    SvarSlett
  2. Må innrømme at den ble skrevet litt in the heat of the moment, men den var hovedsakelig rettet mot de som kaller seg make-up artister som ødelegger for oss andre. Folk må få like hva de vil, ja, men jeg vil at folk skal tenke, ikke bare tro at alt er god fisk. Ikke bare når de leser blogger heller, men når det kommer til det meste i livet.

    SvarSlett
  3. Oj! Dette var et nedlatende innlegg. Er dette et inntrykk du ønsker å gi av deg selv til potensielle arbeidsgivere/kunder og til dine lesere? Du bør seriøst vurdere om du ønsker å la dette innlegget stå i bloggen din.

    Ikke bare rakker du ned på andre bloggere/makeup-artister, men du rakker også ned på dine lesere. Forteller oss at vi er dumme som gir komplimenter til bloggere du ikke synes er flinke. Ironisk nok ber du oss tenke selv, og mene det du mener. Beklager, men jeg tror du kommer til å miste en del lesere (inkl. meg selv) pga dette.

    Det er fint at du har tro på deg selv og at du får jobber pga ditt talent. Men er det virkelig nødvendig å rakke ned på andre av den grunn? Du skriver jo selv at de ikke får jobber, så problemet er vel ikke at de stjeler kundene dine?

    Jeg håper forresten ikke at bloggeren(e) du sikter til kan gjenkjennes hvis dere har felles lesere.

    SvarSlett
  4. Kan ikke si jeg synes du er noe flinkere enn alle andre bare fordi du har studert et halvt år.
    Du var slik som "alle andre" før det.

    Mest idiotiske innlegget jeg har lest på lenge.

    SvarSlett
  5. Hvis du leser forstår du at jeg ikke mener at jeg er flinkere enn alle andre. Mine evner har ingenting med dette innlegget å gjøre

    SvarSlett
  6. Jeg må helt ærlig si at jeg ser hva du mener. Å skrive om skjønnhet på nett er vanskelig og det er mye konkurranse, deriblant mye "dårlig" konkurranse. Man har de som har utdannelse eller holder på med utdannelse, man har de som brenner for sminke eller skjønnhet og som hele tiden arbeider med å lese seg opp og lære seg nye ting, man har de som bare vil dele sine tips og meninger og man har ikke minst de som egentlig ikke bryr seg, men som syntes det er kjekt å få mange lesere og sponsing. De siste har jeg langt opp i halsen... Ekstra irriterende er det når man googler etter info om produkter eller inspirasjon, og de som kun deltar halvhjertet er de som kommer opp først på søkelisten, med sine sponsede innlegg hvor de skryter over "den nye suuuuuuuuper goooooooode maskaraen til Maxfactor som jeg fikk i postkassen min for tre timer siden og som alle dere MÅ kjøpe". Jeg har ofte lyst til å skrive en frekk kommentar, men holder meg for god, klikker meg ut og besøker aldri igjen.

    En annen ting som også irriterer er konkurransen og bitchynessen som dominerer. Alle er bedre enn alle andre og man skyr ingen midler for å nå toppen. Slenge dritt? No problemo... Det er trist at det er blitt slik, men vi kan jo desværre ikke gjøre noe annet enn å holde oss unna og drive med vårt.

    Selv vil jeg verken påstå jeg er særlig flink eller kunskapsrik, men jeg liker å tipse folk om produkter jeg liker, produkter jeg hater og andre småting som jeg selv liker å lese om. Liker folk det blir jeg glad, hvis ikke er det ikke noe problem, som du så fint skriver det, det er våre blogger, vi skriver og gjør som vi vil ;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...