søndag 12. februar 2012

IMATS London 2012 (en IMATS-guide)

Let’s face it, en av hovedgrunnene for å reise til IMATS er for å shoppe. Alle de store merkene som anser profesjonelle som en stor kundebase er der (MAC, MUFE, Kryolan, Temptu etc.) og mindre lokale merker og butikker er på de messene som er nærmest. Alle bildene er mine.

IMATS 2012 (11)

Kom tidlig! Vi ankom IMATS bare en halvtime etter åpning, og det er jeg veldig glad for. Da var det ikke så mange mennesker ennå, og de populære butikkene som Crown Brushes, Illamasqua og MAC Pro var ennå ikke overfullt av mennesker. Vi fikk anbefalt å gå til Crown Brushes først, og da kunne vi faktisk se på alle de hysterisk billige børstene. Bare en time senere var det sild i tønne på hele messen, og umulig å kunne se noe som helst hos de fleste. Hos Illamasqua, NYX, Crown og MAC Pro var det hele tiden en radius på fem mennesker rundt bodene, og umulig å se noe som helst.

IMATS 2012 (3)

Ha en plan! Det er så utrolig mye fin sminke der det kan være unevnelig enkelt å gå berserk og bruke tusenvis av kroner hos hver butikk. Jeg hadde brukt lang tid på en veldig nøye handleliste, og klarte å bare kjøpe TO produkter til megselv som ikke sto på listen, og de kostet under 100kr til sammen! Jeg brukte ca. 2500kr på noen timer der, men jeg var nok den i klassen som brukte minst, og det er nok fordi jeg er en av de som hadde mest fra før av. Sett i det minste et budsjett, hvis ikke kommer du til å være blakk når du går hjem igjen!

IMATS 2012 (4)

Cash! De aller fleste tar kort, men noen av terminalene begynte å streike i løpet av dagen, så det anbefales å ha litt kontakter. I tillegg går det fortere, og noen butikker har cash-only kasser med kortere kø. Jeg anbefaler å ta ut før, eller når du ankommer. Jeg tok ikke ut på forhånd, og endte opp med å stå i minibank-kø i en halvtime senere på dagen. De aller fleste convention halls i andre land har én eller flere minibanker on location.

IMATS 2012 (7)

Ta med niste! Jeg vet ikke hvordan det er på de andre IMATS rundt om i verden, men i London var det veldig dårlig med steder som hadde god og billig mat, og ofte var det veldig lange køer. Det var ikke noen butikker i nærheten heller, men jeg hadde heldigvis med litt mat (men ikke nok!). Husk også rikelig med drikke, jeg blir ihvertfall utrolig tørst av å vandre rundt i mange timer.

IMATS 2012 (9)

Være ute i god tid! Det er foredrag nesten hele tiden, og skal du på de med veldig berømte talere, f.eks. alle fra MAC og key note speakers vær ute i VELDIG god tid får å få plass. Hvis du vil ha en god plass burde du stille deg i kø så fort foredraget som skal være i samme rom før har startet. Uansett hvor stort foredrag du skal på, vær der minst 5 minutter før det begynner. Det er utrolig respektløst å komme for sent og ofte plager det foredragsholderen!

IMATS 2012 (20)

Skal du ha et spesielt produkt? Ingen tar inn alle produktene sine, så skal du ha noe spesielt kan det være nyttig å ta kontakt med butikken på forhånd, og ofte er det ingen problem for de å ta med det til deg. MUFE var den som hadde med størst produktutvalg, men de hadde ikke med seg alle farger av leppestifter, lip liners, øyenskygger osv, men både de og MAC hadde med alle pro-produktene du ikke får på vanlige butikker. MAC hadde faktisk KUN med pro-produktene, og ingenting av det du finner i de vanlige butikkene. Skal du gå to dager og ikke finner en spesiell ting første dagen kan du ofte be de ta med det du vil ha til dag to.

IMATS 2012 (17)

Er to dager nødvendig? Mitt svar etter min første IMATS er nei. Jeg endte faktisk opp med å ikke gå den andre dagen siden jeg hadde shoppet alt jeg skulle ha og det ikke var noen spesielle foredrag jeg ville se. Neste gang vil jeg heller finne ut hvilke foredrag jeg vil se, og hvis alle er samme dagen vil jeg kun kjøpe billett til den. Det er ofte mye forandringer i programmet, men billettene er i salg til ca. to dager før start, og jeg tror ikke noen IMATS har blitt utsolgt så langt. Jeg er ikke sikker på om det er mulig å kjøpe billetter i døren, men det anbefales uansett ikke.

IMATS 2012 (13)

Hold øynene åpne! Som dere ser fra bilden er det utrolig mye gøy å se på. Det var et lite spesial-effektmuseum, og ellers var det sminking på gang i nesten alle bodene. Ikke glem studentkonkurransene, det er mange utrolig flinke make-up artister som deltar!

IMATS 2012 (12)

Bare spør! Det er ofte MANGE spørsmål knyttet til make-up og produkter, og IMATS er den perfekte plassen å stille spørsmål. De fleste sender ut folk som virkelig har peiling, og av og til kan du møte de som har laget merket selv. Bl.a. Eve Pearl stiller selv og hun elsker å hjelpe vanlige kvinner sminke seg best mulig. Alle jeg snakket med var veldig hyggelige og hjelpsom, og jeg tviler på at det er noen som er der KUN for å selge og ikke for å hjelpe. Hvis du er profesjonell er det også mulig å stifte kontakter her, så ha med visittkort!

IMATS 2012 (19)

1 kommentar:

  1. Så sjalu! Det ser jo så gøyt ut på bildene og når du skriver om alle som var der... Må nok oppleves ja.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...