onsdag 11. april 2012

Advarer gravide mot parabener

Har dere lest denne saken som sirkulerer på norske nettaviser i dag, om produkter med visse parabener som Forbrukerrådet advarer gravide å bruke, samt bruk på babyer?

Jeg må innrømme at jeg ble ganske sjokkert, men heldigvis holder jeg meg så godt som unna propylparaben og butylparaben til vanlig. Det viser seg at det kan gi hormonforstyrrende effekter på foster, som kanskje ikke vises før neste generasjon! Jeg tviler på at jeg er den eneste gravide som blir lett bekymret, alle vil jo at babyen sin skal ha det så godt som menneskelig mulig. Jeg ble spesielt sjokkert over A-Creme, som er veldig vanlig å bruke på babyer, mens i Danmark har de et forbud mot å ha disse parabenene i produkter for barn under 3 år.

Jeg pleier somregel å sjekke om produkter jeg kjøper inneholder parabener, men jeg kommer utvilsomt til å bli flinkere nå. Jeg vet det er mange som tror at disse to parabenene er nødvendige konserveringsmidler i kosmetikk, men det finnes alternativer (nei, jeg har ikke satt meg inn i disse alternativene). Det eneste jeg vet at jeg har med parabener er håndkremen min, som legges på hylla i dag.

Sjangsene for at akkurat din baby får skader er jo veldig små, men jeg sier better safe than sorry! Vi er jo ganske hysteriske når det kommer til skadelige stoffer her i Norge, og jeg må innrømme at jeg er en av de. Det er virkelig ikke enkelt det her å leve!

2 kommentarer:

  1. Som en forhåndsregel kan du si at alt som ikke er helt bra for alle, er no-go for gravide. Pass på deg selv ;)

    SvarSlett
  2. Det er veldig vanskeleg å unngå paraben, spesielt sidan dei finst i dei flestevgrønnsaker og frukt.Til dømes blåbær, jordbær, tyttebær, bjørnebær, fersken, gulerot, løk, agurk, potet, tomat, pærekakaobønner, vanilje, ulike kornsortar som for eksempel bygg osv.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...