tirsdag 25. juni 2013

Farene med heptan

Nå begynner jeg å bli dritt lei av å se at skjønnhetsbloggere i Norge anbefaler heptan som billig børsterens. Hvorfor det? Jo, det er fordi heptan faktisk er farlig! Da jeg studerte på Face Stockholm brukte de fleste heptan daglig, fordi læreren i begynnelsen av skoleåret forklarte at det var mulig å bruke heptan av og til. Det ble tolket som en anbefaling, og jeg aner at det samme har skjedd mange ganger tidligere.

Jeg ser at mange omtaler heptan som en rensesprit, men det er ikke alkohol i det hele tatt det er fra alkangruppen, samme gruppe som vi får f.eks. butan og propan som vi bruker i gassgriller. Heptan utvinnes fra olje og blir brukt i produksjonen av bensin.

Frister det litt mindre å puste det inn hver dag? Les videre.

Heptan kan forårsake skader på lungene, nervesystemet og hud for å nevne noen. Er du gravid kan det også føre til skader på fosteret. Dette er jo selvfølgelig worst case scenario, men er det virkelig verdt risikoen for å spare krefter og litt penger? Har dere lest på flasken eller? Det er varseltrekant der for en grunn!

Det finnes mange alternativ til heptan som børsterens, også som ikke koster skjorta, og jeg skal komme tilbake til dette i et annet innlegg senere i uken. Heptan vil redusere kvaliteten på børstene dine!

Hvis du virkelig MÅ bruke heptan så ta for guds skyld noen forhåndsregler:

- Bruk det kun en godt ventilert plass. F.eks. utendørs eller under en påskrudd kjøkkenvifte.

- Unngå å få det på huden, skyll isåfall umiddelbart.

- Ikke skyll det ned i avløp, tørk opp med tørkepapir og kast i egnet søppelbøtte (brannfarlig avfall).

- Ikke hell det over på plastflasker, heptan kan smelte plast!

- Vask børstene umiddelbart etter rensing, hvis du virkelig er så lat at du ikke gidder vent i det minste til det har tørket HELT før du bruker de igjen.

- Ikke bruk det til å rense produkter, spesielt ikke de som skal i nærheten av øyet.

- Unngå det helt hvis du er gravid, eksponering av heptan er linket til spontanabort selv om ingenting er bevist med moderat forbruk.

DSC_2177

Jada, jeg bruker heptan innimellom jeg også, men aldri som vanlig børsterens. Når geleliner har tørket helt inn i en stakars børste løser det seg ikke opp med såpe, og i sånne tilfeller kan heptan redde en børste fra å måtte kastes. Men vær forsiktige folkens! Det er faktisk helsa di det er snakk om. Vil du virkelig risikere det bare fordi du har lest om noen som har brukt det i årevis uten å ta skade? Da jeg fortalte kjæresten min at det ble brukt heptan på skolen ble han helt forskrekket, fordi han faktisk visste hvor farlig det er. Og tror du virkelig make-up artister med lang arbeidserfaring anbefaler å bruke gift? De få jeg har snakket med ville i hvertfall aldri brukt det selv.

English: I’m sick of reading from so many Norwegian beauty blogs that it’s okay to use heptane as a brush cleanser. I believe this is a Norwegian phenomenon, because I’ve never read about it anywhere else. The truth is heptane is dangerous, and it’s basically the same as the gas you would find in a barbeque. If you’ve never used it, don’t even bother! If you really have to, please take precautions and stay completly away if you’re pregnant! Will be coming back with cheap alternatives to brush cleansers later in the week.

3 kommentarer:

  1. Jeg tror dette innlegget er hintet til meg :P jeg bruker ikke heptan hver dag, og har aldri anbefalt noen å bruke det hver dag, fordi det er jo et sterkt stoff. Lærerene på min skole hadde opp til 20 års erfaring innen yrke, og jeg synes det er rart at de anbefalte å bruke det hvis det er så farlig som det høres ut som? Jeg bruker heptan fordi det funker for meg, og har ikke lagt merke til at kostene jeg har hatt i 8 år har blitt dårlige av den grunn.

    Jeg skal ikke være sta og påstå at Heptan ikke kan være farlig, det vet jeg ingen ting om, men jeg stiller spørsmål til hvorfor hver enkelt av oss på NISS hadde heptan i sminkeveska etter anbefaling fra lærerne være. Har også lest om andre makeup artister som bruker det når de er ute på oppdrag. Er det kun vi fra NISS som har lært å bruke heptan? Og er det så farlig som du beskriver, synes jeg det er svært dårlig av lærerne og ikke informere om dette.

    Jeg kommer til å fortsette å bruke Heptan. Neglakk fjerner er umulig bra å puste inn og man bør vaske hendene etter bruken av dette også, men man bruker det ikke hver dag,på lik linje med heptan. Hvis du har fått intrykk av at jeg bruker Heptan som vask av sminkekostene mine hver dag, så skal jeg gjøre om på innlegget jeg har skrevet.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Heidi

      Det var på ingen måte meningen å hinte til deg i dette innlegget, og jeg håper virkerlig ikke du ser det som et stikk mot deg. Ja, jeg har jo lest om heptan i bloggen din, men det har jeg i mange andre blogger også. Jeg kjenner også veldi mange som ville sagt akkurat det samme som deg og mange andre om heptan.

      Jeg vet at da jeg gikk på Face Stockholm tror jeg det ble det en slags misforståelse som gjorde til at alle begynte å bruke heptan, og det var jo ingen som leste på flasken da de kjøpte det. Lærerne tenkte kanskje at vi er voksne mennesker og kan tenke selv at det kan være et farlig stoff siden det har varseltrekant og ikke står ute i butikkene. Da jeg gikk der brukte sikkert 95% av klassen det hver dag, og alle sto i samme rom med åpne flasker etter skoletid og renset. Jeg så aldri på videoen du hadde lagt ut, så jeg husker ikke om jeg fikk inntrykk av at du brukte det hver dag men jeg leste det hos flere andre at de brukte det hver dag. Jeg er uansett glad at du skrev at du ikke bruker det hver dag, innlegget ditt er jo tross alt første som kommer opp når du googler heptan!

      Jeg innbiller meg at mange tror at heptan er helt ufarlig, og at det er omtrent det samme som er i børsterens fra f.eks. MAC men til en brøkdel av prisen, det er jo disse menneskene innlegget er rettet mot. Som sagt så bruker jeg jo det selv av og til, men jeg vasker heller kostene mine med babyshampoo eller zalo.

      Jeg mener jo ikke at alle kommer til å bli dødssyke av å bruke heptan, som du sier selv har du jo brukt det i mange år uten å ta skade. Det er jo worst case scenario å bli så syk. Men jeg syns at det å bruke det eller å la være er en avgjørelse folk burde gjøre med alle fakta på bordet.

      Igjen så håper jeg virkelig ikke at du ble fornærmet av innlegget, for det var virkelig ikke meningen!

      Slett
  2. jeg ble absolutt ikke fornærmet! :) Men d var en fin påminnelse om at det kanskje var lurt å redigere innlegget og skrive hvor ofte jeg bruker det. Ville absolutt ikke brukt det hver dag, ikke bare for helsen sin del men også kostene. Ellers er det flott at du skrev innlegget, slik at folk er litt obs på at det er et sterkt stoff. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...