tirsdag 16. juli 2013

Billig børsterens og vask

Nå er det jo ukevis siden jeg lovet dere dette innlegget, herreguuuud jeg er treig asså! Men jeg er egentlig glad jeg utsatte det, for innlegget har fått en helt ny vinkel! Dere vet jo allerede hva jeg syns om heptan, og jeg innbiller meg at folk bruker det fordi det liksom er så billig. Jeg om jeg fikk sjokk i dag da jeg skulle sjekke prisen på MAC brush cleanser og fant ut at den er billigere enn heptan!!! En 100ml flaske med heptan koster 70-80kr mens 233ml brush cleanser koster 120kr! Og nå er jo MAC tilgjengelig for alle, og med gratis levering til Kicks-butikker (og de har jo butikker nesten over alt). Nå er det ingen grunn til å “spare” på å bruke heptan lenger! Eureka!

Med la oss gå litt tilbake. Det er forskjell på børsterens og vasking:

Rens er når du dreper bakterier og evt. fjerner litt produkt/farge fra børsten. Skal du sminke andre enn degselv må du gjøre dette etter hver person du sminker. Hvis du bare bruker børstene på deg selv er ikke dette nødvendig, men det kan være greit å gjøre hvis du f.eks. har brukt en mørk øyenskygge og skal bruke samme børste til en lysere. Når du renser børstene tørker de nesten umiddelbart, og du kan fortsette å bruke børstene nesten med én gang. Det er her mange bruker heptan, men det er både billigere og sunnere (både for deg og miljøet) å bruke en børsterens, som f.eks. MAC sin. Du sprayer/heller litt på et stykke papir, og børster oppå for å fjerne produkt fra børsten. Enkelt og greit. Jeg renser ca. aldri børstene mine, jeg har såpass mange at jeg kan bruke noen til lyse farger og andre til mørke.

Generate.ashx

Vasking er nå du bruker vann til å vaske børstene, rett og slett, akkurat som du vasker håret på hodet. Vasking er grundigere enn rens, og du fjerner alle produktrester fra børsten. Jeg anbefaler å gjøre dette ofte, minst én gang i uken! Men uansett hvor sjelden du gjør det så er det bedre enn aldri! Har du brukt pudderprodukter anbefaler jeg å bruke babysjampoo. En flaske koster sånn 30kr på dagligvarebutikken og holder i månedsvis. Det er mildere enn vanlig sjampoo, og billigere. Kremprodukter er ofte fete og sitter bedre i børsten, da gjør Zalo jobben, og alle har jo det hjemme fra før av! Noen ganger må du gjøre det to ganger, men det er myyyyye bedre for børsten enn å dyppe den i heptan. Etter vasking må børstene tørke, og vanlig tørketid for små børster er et par timer. Jeg pleier å gjøre det om kvelden, så er jeg sikker på at de er tørre til morgenen etter.

bedtime_shampoo_250mezaloflaske

Jeg håper dette har oppklart litt for noen der ute. Hvis dere lurer på hvordan dere skal vaske børstene finnes det tusenvis av videoer der ute, men jeg kan sikkert lage en hvis dere er hypp? Noen som lurer på noe mer? Jeg vedder på at jeg har glemt noe viktig her jeg sitter en tirsdag kveld på sengekanten. Klokka er jo nesten 23, det er leggetid for mamma!

English: This post is all about cheap ways to cleans brushes without using heptane. There are tons of posts and videos in english so I won’t translate everything. Conclusion: MAC Brush Cleanser is cheaper than heptane! Sjampoo and dish washer is super cheap for washing, and doesn’t hurt the bristles.

1 kommentar:

  1. Takk for dette innlegget, er veldig oppklarende! Brush cleanseren fra MAC har jeg brukt før og liker den veldig godt (og så begynte så mange å snakke om heptan o_O), men skjønner nå at jeg burde vaske børstene med shampoo i tillegg til rens. Lett å bli forvirra når 'alle' sier forskjellige ting.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...