søndag 2. mars 2014

Wedding Sunday: Food & Cake

kajaogsam-118

Det er ingen tvil om at mat er en viktig del av et hvilket som helst selskap, men for oss var maten noe av det absolutt viktigste med bryllupet. Vi bestemte oss umiddelbart for buffet, både fordi vi elsker det, og fordi det er mye penger å spare på buffet. Da ble tapas et naturlig valg, siden det er små, enkle retter og alle finner noe de liker. Vi hadde jo ikke akkurat verdens største budsjett, så for å spare enda mer penger bestilte vi en god del fra Bergens beste tapasrestaurant, Escalon, samtidig som vi laget de enkleste rettene selv.

kajaogsam-112

Vi brukte ca. 13 000kr på maten. Det er ikke ekstremt billig, men med tanke på hva du betaler på en restaurant sparte vi masse. Vi var rundt 30 personer som spiste to ganger den dagen, og da hadde vi masse mat til lunsj dagen etterpå som vi brukte til å bestikke folk til å hjelpe oss med rydding av lokalet. Det var fortsatt litt mat igjen etter det også, og de fleste tok med seg litt hjem. Men det er jo selvfølgelig mye bedre å ha for mye mat enn for lite. Kan du tenke deg katastrofen hvis vi gikk tom for mat før alle hadde fått?

Vi leide lokalet hele helgen, så vi startet på fredagen med å gjøre klar den maten som kunne stå over natten, resten av maten leverte Escalon rett før den skulle serveres. Vi hadde to venninner som hjalp til på kjøkkenet, og etterpå ble de med på festen. De var en utrolig stor hjelp for meg, spesielt siden maten var det jeg stresset mest med. De passet på at langbordet med mat så bra ut, og etterpå serverte de dessert. Vi serverte noen små sjokoladeostekaker vi kjøpte på matvarebutikken fra et merke som heter Gü, som bare kostet litt over 30kr for to. Det fine med de var at de kommer i glassbeholdere, så jeg syns de er fine selv om de bare er kjøpt på butikken. Vi måtte ha et glutenfritt alternativ også, så da laget vi sjokolademousse i en tom beholder, så de så nesten helt like ut. Jeg tror alle var fornøyd med maten, og jeg vet at alle ble gode og mette. Vi hadde både fisk og kjøtt, samt grønnsaker og annet tilbehør. Jeg tar megselv i å tenke på maten i ny og ne, og jeg savner den!

kajaogsam-171

Jeg hadde også lyst på en stor flott kake, lik de du ser i amerikanske bryllup. Jeg syns de typisk norske marsipankakene på stativ er kjedelige. Ingen av bakeriene i Bergen lager den type kake jeg hadde lyst på, men etter litt googling fant jeg La Torta, en dame som baker kaker på hobbybasis her i Bergen. Vi pratet sammen lenge om hvordan den skulle se ut og hvordan den skulle smake, og kaken vår ble akkurat som jeg hadde drømt om. Hun designet den spesielt for oss, og jeg syns det er ekstra gøy å ha en kake som er helt ulik noen andre sin kake. Hele kaken er dekket i fondant (som er laget av sukker), og de tre øverste lagene er sjokoladekake inni, mens det nederste laget har isopor inni. Jeg syns den ble enda mer glamorøs med fire lag! De tre kakelagene hadde forskjellig fyll, det øverste hadde after eight-krem med after eight-biter, det i midten hadde sjokolademousse, karamell og vaniljekrem og det nederste hadde sjokoladefudge, bringebærmousse og hvit sjokolademousse. Vi var jo så mette etter middagen at vi nesten ikke orket å spise kake i bryllupet, men ord kan ikke beskrive hvor deilig den var dagen derpå. Det nederste laget var absolutt min favoritt, og bringebærmoussen var perfekt til den deilige sjokoladen.

kajaogsam-178

Vi hadde selvfølgelig andre kaker også. Vi fikk noen av gjestene til å lage kaker som de tok med (hjemmelaget er alltid best!) og så bestilte vi tre kaker fra Lie Nielsen (to glutenfrie og en marsipankake), samt en hau med makroner. Makronene fungerte som dekorasjon også, og jeg hadde kjøpt et høyt fat så det ble litt mer høyde på kakebordet.

kajaogsam-176

Når det kommer til drikke hadde vi med alt selv. Det var vanskelig å finne et lokale der vi kunne ta med alt selv, men jeg klarte det! Vi sparte helt ville summer på dette. Under maten serverte vi bare vann og vin, og etterpå hadde vi åpen bar med øl, cider, brus og sprit, samt kaffe og te. Alt av brus, cider og øl på boks kjøpte vi i Sverige i sommer, og spriten har vi kjøpt i tax-free i løpet av året. Sam brygger også øl selv, og hadde brygget tre øl som ble servert. Vi sparte endel penger på å brygge selv, og det blir et personlig touch.

kajaogsam-177

English: So! Food was a big deal to us when it came to the wedding, we’re total foodies. We decided early on we wanted to have a buffet (we love it and you save money), and tapas was the natural choice. We ordered most of the food from Escalon here in Bergen, and made the easiest dishes ourselves. For dessert we had Gü chocolate cheesecake that we got at the supermarked. They come in classy glass dishes, perfect for serving. For a gluten free version we made chocolate mousse and put it in some empty dishes, and it looked almost the same. We had tons of food left over, and we used that to bribe people to help us clean up the day after. I feel the buffet was a big hit, and everything found something they liked. We had some friends help out in the kitchen, and after dinner they joined the party. I wanted a big, american wedding cake, and La Torta made me the perfect cake with fondant on the outside and chocolate on the inside (except the botton layer which is a dummie). For the rest of the cakes our friends made some, and we ordered some gluten free ones from Lie Nielsen. We had stocked up on alcohol and soda during last year, and bought all of it abroad or in the duty free. Sam also brewed three batches of different beers that we served for a personal touch. I don’t even want to think about how much money we saved and using a venue where we could bring everything ourselves (especially the alcohol).

2 kommentarer:

  1. For et flott kakebord!

    Hvor bestilte dere makronene fra?

    SvarSlett
  2. Takk!

    De er fra Lie Nielsen de også. De har de ikke i nettbutikken, men jeg tror du kan bestille de fra alle butikkene deres (men jeg vet at de må bestilles i sånn minst en uke i forveien).

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...