torsdag 24. april 2014

Intro to Project Life

Jeg har fått meg en ny hobby med navn Project Life. Hvis du er aktiv i scrappemiljøet har du kanskje hørt om det før, men kort fortalt er det kjempeenkel måte å scrapbooke på. Scrapbooking for dummies kaller jeg det. Jeg hadde tenkt lenge på hvordan jeg skulle forevige hverdagen så jeg kan se tilbake på den når jeg blir gammel, men jeg visste at hverken å skrive dagbok eller vanlig scrapbooking var noe for meg. I stedet for å jobbe med hele sider jobber du med små kort og lager layouts. Kortene setter du i plastlommer og samler alt i en perm. Standardkortene fra PL kommer i to størrelser, og så kommer plastlommene i utallige layouts så du kan lage hver side akkurat slik du vil ha den. Det kommer også lommer i vanlig scrapbooking størrelse, så du kan bruke hele sider innimellom hvis du vil. Det er veldig enkelt, og veldig gøy.

PL er nok grunnen til at det ble så stille fra meg i påsken. Jeg hadde kjøpt inn perm, plastlommer, et core kit (et stort sett med alle kortene du trenger til å starte) og litt pynt, samt printet ut en hau med bilder. Printer du ut bilder i 10x15 cm så blir de samme størrelse som de store kortene. Jeg hadde satt meg som mål å få scrappet 2014 så langt, og det tok kortere tid enn jeg hadde drømt om. Jeg har rett og slett kost meg så mye at jeg fant ut at det ikke var nok å bare jobbe fortløpende med 2014. Jeg har bestemt meg for å gå to år tilbake i tid, samt året jeg gikk på folkehøgskole, og jeg begynner på 2013 i helgen i en ny perm.

project-life-getting-started

Til nå har jeg core kit’ene Blush og Aqua. Et core kit er absolutt ikke nødvendig, men det er så mange fine der ute, så hvorfor la være? Noen bruker ikke mange kort i det hele tatt, nesten bare bilder, men jeg liker å pynte sidene med de. Når jeg har bilder som er for små, så bruker jeg kortene som bakgrunn. Det finnes også hauevis med gratis design du kan printe ut på internett, det er bare å søke litt rundt så kan du spare penger der. Jeg har også en forkjærlighet for bokstavklistermerker, jeg syns det er så gøy når ting ser forskjellige ut, at alt ikke bare er skrevet med penn. Det er overraskende mange butikker som selger PL i Norge og jeg har handlet på Bikuben og Hobbykunst på nett, samt på Hobby Hagen i butikk. Pakken jeg fikk i går kom fra Hobbykunst, og inneholder litt av det jeg skal bruke til 2013-permen min. I morgen henter jeg en hau med bilder også, og forhåpentligvis kommer Instagrambildene jeg har bestilt i posten. Det finnes forresten andre produsenter som har kort og annet dill du kan bruke med PL, bl.a. Sn@p som du kan finne litt av på Panduro, men vær obs på at de forskjellige merkene gjerne har forskjellige størrelser på permene. Er du ute etter mer PL info anbefaler jeg å besøke den norske Facebookgruppen, der er det mange flotte jenter som deler bilder og gledelig svarer på spørsmål.

Nå er ikke dette akkurat skjønnhetsrelatert, men jeg tenkte at jeg skulle lage ett eller to til innlegg om Project Life i løpet av den neste uken, siden jeg rett og slett brenner for det akkurat nå. Jeg vil vise dere noen av mine layouts, og så kommer det kanskje et innlegg (evt. en video) om oppbevaring av Project Life og andre hobbyting på veldig liten plass.

IMG_1675

English: I have a new hobby and it goes by the name of Project Life. Scrapbookers out there may have heard of it, but if you haven’t, it’s basically a super simple way to scrapbook. I think of it as scrapbooking for dummies. Instead of working with big pages, you work with small cards and add it to layouts. I’ve been thinking about writing down our lives for a while now, but I didn’t think journaling for me, and I didn’t want to go the traditional scrapbooking way either. I spent a lot of time during our easter holday Project Lifeing, and I had so much fun. I was planning on working per month, and I thought working through 2014 so far would take a lot longer than it actually did. So I decided that I would scrap 2013 and 2012 as well, and also the year I went to folkehøgskole (don’t really know how to translate this, ask me if you’re curious). Hopefully that will satisfy my PL need for a while! So I now have double up of everything I need to start (see the first picture), and I will start 2013 tomorrow, I just have to pick up my photos. You don’t really need a core kit to start, but I think the little cards are so cute and I love to pretty up my pages with them, as well as letter stickers, which are just fun. I thought I would do one or two more posts on Project Life this coming week, even though it’s not exactly beauty related. I will show you some of my layouts, and I’m contemplating doing a blog post or video about how I store my crafts in our little (and cramped for space) home.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...